středa 15. října 2008

Jak úspěšně zbourat koupelnu (2)

Doklady a povolení

Jediné co jsem já potřeboval, bylo povolení bytového družstva a plánek nové koupelny. Když nezměníte funkci a rozměry koupelny nepotřebujete stavební povolení ani ohlášení. Pro klid duše a ostatních nájemníků, jsem nechal vystavit povolení od družstva na nástěnku v chodbě a upozornil všechny, že budu dělat rambajz.

Postup demolice jádra

Měl jsem připravený plánek rozměrů nové koupelny, časový plán, předběžný rozpočet a měl jsem zajištěného zedníka, dokonce i elektrikáře a instalatéry. S toto výzbrojí jsem se rozhodl zničit umakartové jádro tímto způsobem:
  • demontovat umyvadlo, vanu, elektrické rozvody (vypnout přívod elektřiny, popř. vody a plynu)
  • odšroubovat všechny hliníkové lišty
  • v horní části odšroubovat a demontovat zakrytování
  • odšroubovat vnitřní spoje mezi deskama s umakartem (dlouhé šrouby)
  • v horní části odšroubovat spojky
  • pajzrem nebo velkým šroubovákem vypáčit jednotlivé desky
  • velké desky, abych je mohl odnést, jsem pak rozřezal flexou napůl (hroznej smrad a bordel)
  • dráty od elektřiny jsem vytahal
  • všechny trubky od vody a odtoku rozřezal, odřezal.
  • dole u země byly desky uchyceny v rezavých kovových "U" profilech, takže něco šlo vypáčit, něco šlo flexou.
  • Podlaha, která zbyla v koupelně a na záchodě - já měl dřevo, zasazené v jeklech, takže opět flexa a páčidlo.

    Práce na jeden den, či odpoledne, (já tři dny, neboť jsem měl vybetonovanou a vydlaždičkovanou podlahu v koupelně a musel jsem jí vysekat) včetně stěhování materiálu. Veškerý materiál jsem pak odvezl na skládku. Dostanete potvrzení o zlikvidování.

    a teď dobrá rada, záchod si nechte zabudovaný (můžete ho dát stranou během demolice, ale pak ho podložte třeba Ytongem a opět dejte na místo) Já ho vyhodil na skládku s vanou a umyvadlem a zadělal jsem si na problém 8-)


    Postup stavby

    Jak jsem již naznačil stavěl jsem koupelnu z Ytongu. Po zralé úvaze a doporučení od firmy YTONG, jsem obvod stavěl z 10 cm tloušťky a příčku ze 7 cm tlošťky. A teď druhá rada: tam kde je uchycena kuchyňská linka dejte 10 cm, ale jinak můžete stavět klidně ze 7 cm. Já si zbytečně ubral místo v chodbě i v kuchyni a věřte, že každý centimetr je znát. Třetí rada: dvakrát měřte, jednou zakládejte. Jak založíte stavbu, tak pak bude vypadat celá koupelna. Opět jsem si posunul jednu příčku o 2 cm a teď mám chodbičku do kuchyně jak pro hobity. Takže co si myslíte, že je v pořádku, pokud to vyroste, až do stropu, máte při špatném rozvržení a vyměření stavby problém. Sice jsem si obvodové zdi nechal založit zedníkem, ale nákres na podlaze byl ode mě a opravdu mi ty dva centimetry chybí. (ono je to víc neboť tloušťka Ytongu je 10 cm, takže 2 cm plus cca 5 cm je 7 cm a to je sakra znát).
    Samotné založení je důležité z hlediska dodržení pravých úhlů a rovinnosti. Vše se dá do "váhy" a jednotlivé Ytongy se v druhé řadě tvárnic "navazují" na sebe (překládají se). Jak to vypadá, je ve fotogalerii (picasaweb.google.com).
Další postup stavby zas zítra .......

2 komentáře:

Martin řekl(a)...

Pěkný návod. Škoda, že už mám koupelnu hotovou.

Když jsem jí dělal já, tak jsem i přes zachování původních rozměrů, musel mít ohlášení stavby na stav. úřad a do souhlasu mi stav. úřad dal, že musí koupelnu realizovat firma, která má oprávnění k realizaci staveb (čili ne zedník s živnosťákem). Ale jak jsem zjistil, každý stav. úřad má jiný výklad stav. zákona a dokonce i každý úředník stav. úřadu jedná jinak (těch zkušeností mám víc).

Takže bych tu tvojí informaci, že není třeba mít stav. povolení ani ohlášení, nebral, být dalšími čtenáři, univerzálně :-) a raději bych se předem snažil domluvit na podmínkách s konrétním odpovědným člověkem na příslušném stav. úřadě.

Unknown řekl(a)...

Já jsem se na stavební úřad vybodl, poradil jsem se s družstvem a odpověď uvádím, ale jak i oni uvádějí názory úředníků se mohou lišit 8-)

Nový stavební zákon platný od 1. ledna 2007 přesně určuje jaké stavební úpravy či udržovací práce se dají provádět bez povolení stavebního úřadu. Na úřad nemusíte,
pokud při renovaci bytu splníte
pět podmínek:
•nebudete zasahovat do nosných konstrukcí stavby
•nezměníte její vzhled
•nezmění se způsob užívání stavby
•úpravy si nevyžadují posouzení vlivu na životní prostředí
•nezhorší se požární bezpečnost
Kritéria jsou jasná, ale úředník stavebního úřadu posoudí, zda mùžete upravovat byt, aniž byste potřebovali ohlášení či
stavební povolení. V některých případech se mohou názory úředníkù lišit.