neděle 11. ledna 2009

Když se vaří koleno

Občas mě popadne chuť se pořádně na(žrat)jíst 8-). Pořádný flák masa a k tomu chleba, hořčici a vše co dům dá. Tuto touhu splní pouze vařené (může být ovšem i pečené) koleno. Postup je jednoduchý. V Globusu, nebo kdekoliv jinde v řeznictví, zakoupím pořádný vepřový koleno. V tomto případě je už vyuzené, takže výtečná chuť je už předem zajištěna. Koleno se pak opláchne vodou a dá vařit do velkého hrnce, společně s bobkovým listem, pepřem a pár zrnek nového koření. Pak stačí na koleno zapomenout, neboť vaření trvá klidně i dvě hoďky. Nedočkavci už po hodině mohou ochutnávat, ale já ho mám raději pěkně měkké. Po vyndání z vody stačí naservírovat na prkénko a začít hodovat. Já ještě z vývaru udělal zelňačku.

Recept je jednoduchý:
zelí kysané (z 500g pytlíku je polévky hodně, já dělám tak z poloviny sáčku), smetana, brambory, bobkový list, nové koření, pepř, sůl, sladká paprika, cibule, mouka na zahuštění, klobása ostravská - na dva díly)

Na sádle osmahneme na kostičky nakrájenou cibulku, polovinu nakrájené klobásky a přisypeme papriku (pozor stáhnout plamen). Do této směsi dáme 1,5 lžíce hladké mouky, trochu orestujeme a potom zalijeme studeným vývarem z z kolena (0,5 l) nebo vodou. Zamícháme a vše přilijeme do hrnce, kde se vařilo koleno. Přidáme překrájené kysané zelí (já ho proplachuji, aby nebylo tak kyselé), kuličky nového koření, pepře, bobkový list, já přidávám i na kostičky nakrájené brambory (někdo je vaří zvlášť). Vaříme dokud není zelí a brambory měkké, pak přidáme nakrájenou klobásku (uzeninu) a povaříme ještě tak 5 minut. Do polévky dáme kousky masa z kolena a můžeme podávat. Kysanou smetanu dávám až do polévky na talířích. S chlebem je to fantastická záležitost. Dobrou chuť!
Postup je na fotkách na Picase.

Odkazy na další recepty na zelňačku:
dolcevita.blog.cz/
vareni.dama.cz/
recepty.vareni.cz/moravska-zelnacka/



Žádné komentáře: